KATEGORI
[hjem] [1] 2 3 4 5 6 7 ... 26 [neste]1-5 av 126

Nyheter

24.08.19

publisert av Sjomann 24.08.19 10:55


../innovaeditor/assets/Sjomann/hvaltreff2_1.jpg

Bilder og tekst  ved Norvald Fuglestrand er hentet fra Tønsberg Blads eavis: Mange fremmøtte på hvalfangertreffet i Hedrum.


Tore Bjørvik, Audun Tjomsland og Tore Simonsen på hvalfangertreffet i Hedrum. 


Tor Bjørvik - var ikke snauere enn å kalle treffet for verdens største hvalfangertreff. Til tross for truende småregn ble det en flott opplevelse for de nærmere 300 som hadde møtt. Årlige treff skal minnes de cirka 5000 vestfoldinger som i sin tid dro til antarktiske områder for å tjene sitt levebrød.
Varden Trekkspillorkester med godt voksne veteraner gjorde stor lykke da de fylte podiet og fremførte en rekke populære viser. Etter håndsoppretting fra de fremmøtte viste det seg at 35 hadde vært med Thor Dahl, 25 med Kosmos-kokeriene og 19 med Melsom. Lederen i Øyas Venner, Olav Helge, som fylte 70 år denne dagen, ble gratulert og kunne allerede tilby 2020 utgaven av SG kalenderen.
Svein Rollstad, ga som leder i Sandefjord Hvalfangerklubb Tor Bjørvik livsvarig medlemskap i sin forening fordi han hadde ledet hvalfangertreffene i 25 år, selv om han selv aldri hadde vært på hvalfangst.
Audun Tjomsland. I år var det Kosmos og Anders Jahres hvalfangstselskap som skulle omtales - og hvem kjenner denne historien bedre enn Audun Tjomsland som også har skrevet en fyldig bok om Anders Jahre. I sitt foredrag la han vekt på gründerens innsats helt fra 1925 til 1968 da
Kosmos IV avsluttet den pelagiske fangst i Sørishavet. I den tiden skapte han utrolig mange arbeidsplasser og sørget blant annet for at Hvalfangstens Hus ble bygget i Sandefjord. Audun var ellers forundret over at norske hvalfangstselskaper ikke på et tidligere tidspunkt deltok i det andre oljeeventyret som startet i Texas i 1901 og som i nyere tid har utviklet seg i Nordsjøen.
Tore Simonsen, formann i Tønsberg Sjømannsforening, holdt et glimrende kåseri om sine erfaringer fra 1960 da han som 15- åring og skoletrett tok hyre som messegutt på en av Kosmos hvalbåter og tjente 198 kroner i måneden. Tore var senere sjøkaptein og var med på oppdrag på en oljeplattform i Nordsjøen. Som pensjonist gledet han seg spesielt over å bidra til «Den kulturelle skolesekken» og undervise niendeklassinger i hvalfangsthistorie. Elevene sitter som tente lys og liker å høre om hvalfangstens store betydning for næringslivet i vårt land og særlig i Vestfold.
Hedrum Bygdetun har mye å vise fram når det gjelder bygdehistorie. Derfor all ære til Hedrum Historielag som har vært vertskap for mange tilstelninger gjennom flere tiår!
Norvald Fuglestrand

 

 




Publisert i kategorien: Nyheter




02.08.19

publisert av Sjomann 02.08.19 10:55


../innovaeditor/assets/Sjomann/boroysond1.jpg

KULLFYRT DAMPSKIP: - DS "Børøysund" er det eneste originale dampskipet i Norge hvor ingenting er blitt skiftet ut eller bygd om på en betydelig måte, forteller Laila Andreassen (68).

 

27.- 29. juli var DS "Børøysund" i på besøk i Tønsberg. Ved siden av selv å å holde åpent skip, besøkte de bl.a. Tønsberg Sjøfartshistoriske Senter hvor de fikk omvisning og vist film av formann Tore Simonsen, Høvedsmann Ole Harald Flåten mottok dem om bord i Saga Oseberg og fortalte om skipet og hva de driver med på Vikingodden (Lindalplan)


Fra TB.no ved Dugagjin Osmanaj (tekst og foto) sakser vi::

 

Det er over 110 år siden DS «Børøysund» og DS «Kysten» ble bygd og sist de møtte på hverandre var i 1975 og 1976. Nå møtes de igjen for første gang på 43 år. 

DS "Børøysund" er 111 år gammel, bygd i 1908. I motsetning til de aller fleste båter, som ble restaurert og fikset etter andre verdenskrig, er Børøysund komplett intakt slik den var for over 100 år siden, med bare store ombygginger gjort i 1935. I 2014 ble det offisielt fredet av Riksantikvaren.
– DS «Børøysund» er kullfyrt, i motsetning til «Kysten», som er oljefyrt. Dette er det eneste originale dampskipet i Norge hvor ingenting er blitt skiftet ut eller bygd om på en betydelig måte, forteller Laila Andreassen, som er viseformann på DS «Børøysund».
Skipet eies nå av «Norsk Veteranskibsklub».
– De aller fleste båtene ble bygd om etter krigen, men siste gang «Børøysund» ble ordentlig restaurert var i 1935, sier hun.
I Norsk Veteranskibsklubs brosjyre står det at «målet har hele tiden vært at skipet skal framstå slik det var etter en ombygging i 1935».
Fredet
I 2014 ble skipet fredet av riksantikvar på den tiden, Jørn Holme, (som nå er sorenskriver for Vestfolds tingrett).
– «Børøysund» er fredet, mens «Kysten» er vernet. Forskjellen er at en fredet båt ikke kan forandres på på noen måte, mens en vernet båt bare er beskyttet av Staten, men kan fortsatt bygges på, forteller Laila.
– Det var «Børøysund» og «Kysten» som var blant de tre første dampskipene til å få offentlig støtte, da på 70-tallet, fortsetter hun å fortelle.
– Det er veldig hyggelig for oss å kunne gjenoppta kontakten med «Kysten» etter alle disse årene, sier Laila.
Holder dampen oppe
Magne Hansen har vært medlem av mannskapet på «Børøysund» siden 1978.
– Jeg er nok en av de eldste entusiastene om bord, forteller han.
Han forteller oss litt om båten, slik som at klokken om bord heter «Odin».
– Den ble laget i 1908, og ingenting er elektronisk. Roret hadde heller ingen rorindikator, og ble styrt av ren håndkraft for å drive båten, sier Magne.
– Det gleder oss veldig at folk i Tønsberg har vist slikt et engasjement for skipet og kommet for å besøke det. I dag var det åpent skip, så alle kunne komme og se, sier Magne.
Dugnadsjobb
Mannskapet består av bare frivillige arbeidere.
Det som driver «Børøysund» er dugnad. Vi er nemlig 20 om bord som jobber frivillig med å holde skipet gående, forteller Laila.
– Det er bra at det er kommet nye engasjerte frivillige arbeidere til skipet også, og enda flere yngre, mener Magne.
De har en seilingssesong rundt slutten av mai og slutten av august, da alle har tid og mulighet til å seile. Skipet har vært her i Tønsberg før også, og Laila håper at de kommer hit igjen.
– Tønsberg er en veldig hyggelig by å være i, spesielt for oss interessert i maritim historie. Vi har fått oppleve mye kultur her, blant annet dette yrende båtlivet. Vi har vært på besøk hos Sjøfartshistorisk senter og fått en fin omvisning der, og håper på å kunne se noen vikingskip også, forteller hun.


    

VISEFORMANN: Laila Andreassen er viseformann ombord på DS "Brønøysund". 

SKIPSVETERAN: Magne Hansen har jobbet frivillig ombord på DS "Brønøysund" helt siden 1978. Her er han inne i styrrommet, og viser oss roret på skipet, som styres av ren håndkraft.

   

SØSTERSKIPET: DS "Kysten" holder til i Tønsberg, og er nå blitt seiledyktig etter å ha undergått restaurering siden 2003.

DS "BØRØYSUND" i siget (Foto: Tore Sætre)




Publisert i kategorien: Nyheter




20.07.19

publisert av Sjomann 20.07.19 11:34


../innovaeditor/assets/Sjomann/20190713_132122a.png

Fullt telt og køer i kassene, men alle fikk plass. Vel - noen valgte å komme tilbake senere.

Tønsberg Sjømannsforenings årlige Bacalaofestival (den 12. i rekken) på Tollbodplassen ble avholdt lørdag den 13. juli 2019 mellom kl. 1100 og 1900.
I år som tidligere år var dette et arrangement fullt ut basert på frivillig innsats fra 50 av sjømannsforeningen medlemmer. De sto for innkjøp, laging av bacalaoen, rigging av telt med plass til 400 sitteplasser og servering, ledet av Sjøkaptein Eilif Harald Hundal. Imponerende!
Og folket strømmet til. Praten summet og allsangen kunne høres langveisfra. Arne Kjell Johansen har skrevet egen flott sang til festivalen, og den kan ikke synges ofte nok, dog begrenset til en gang i timen i teltet da. Salg av brukte bøker og gratis museum var også populære innslag. Strålende vær var dessuten med på å gjøre dette til en fullkommen opplevelse. Vår faste trubadur Erik Raue gjennom flere år gikk dessverre bort i vinter, men ny trubadur, Tom Gjermundsen tro til med livate innslag og fikk skikkelig dreis på allsangen. Ut på ettermiddagen var bacalao og drikke så godt som utsolgt og takeway-salget, som dannet kø allerede ved ni-tiden endte opp med et salg på hele 1,2 tonn. Seksessfull dag . Nå er det bare å glede seg til neste år.Smile


   

Foto: Byavisa:  Nestleder i  Bacalaokomitéen Sigmund Opthun og leder Eilif H. Hundal ønsket velkommen.

Foto: Erik Jacobsen: Inge Thorstensen startet takeaway-salget allerede kl. 0900 og solgte tilsammen nærmere 1,2 tonn bacalao takeaway i løpet av dagen.


   

Bord og benker er på plass, likeså teltbetjeningen.


   

Kassadamene er klar for kjøperushet.


   

Foto: Erik Jacobsen: Folket strømmer til.

Kø ved kassene.


   

Bruktboksalget var populært.

Mange tok en titt i museet og så på bl.a. på film.



   

Tom Gjermundsen var drivende god forsanger.

Foto: Tore Simonsen: Kjentfolk koste seg.







 

 

 




Publisert i kategorien: Nyheter




20.07.19

publisert av Sjomann 20.07.19 11:06


../innovaeditor/assets/Sjomann/20190710_160719b.png

Flotte og fredete MS "Rogaland" ved Brygga i Tønsberg.


9. juli kom MS «Rogaland» på veteranbåttreff  i to dager i Tønsberg. Ombord ble det servert festmåltid til spesielt inviterte fra egen bysse, de holdt åpent skip med omvisning ombord og tok en tur på fjorden.

MS «Rogaland» ble bygget for kystrutefart ved Stavanger Støberi & Dok og levert til Det Stavangerske Dampskibsselskab i september 1929. Skipet var opprinnelig et kombinert laste- og passasjerskip som i 2014 ble fredet av Riksantikvaren (som ett av 14 skip i Norge). Fredningen av M/S «Rogaland» ble begrunnet slik: «Rogaland» er i dag det eneste av de ca. 40 skipene som trafikkerte Kystruten mellom Oslo og Bergen som fortsatt finnes i landet.


 


Tekniske data:
Lengde: 57,11 m
Bredde: 9,45 m
Dypgående: 4,10 m
Toppfart: 13 knop
Movedmaskin: General Motor Cleveland 16-278A dieselmotor
Ytelse: 1 200 ihk
Tonnasje: 902 brt


Stiftelsen Veteranskibet Rogaland arbeider med å bevare fortiden for fremtiden, og deres er oppgave er å ta vare på M/S «Rogaland» gjennom aktiv bruk. Hun har vært i Stiftelsen Veteranskibet Rogalands eie siden 2002. Fartøyet er et av Norges største veteranskip.
Veteranskipet M/S «Rogaland» er sertifisert for 100 passasjerer og har god plass for bespisning og dans under dekk eller ute på det store promenadedekket. Skipets bysse leverer mat til gjestene, og kan servere både vin og øl til maten. Du kan velge mellom turer med forskjellig opplegg når det gjelder mat, drikke, underholdning, dans, visesang eller andre aktiviteter.
M/S «Rogaland» er bemannet med frivillige, slik at inntektene går uavkortet til drift av veteranskipet.


  




Publisert i kategorien: Nyheter




20.07.19

publisert av Sjomann 20.07.19 07:46


../innovaeditor/assets/Sjomann/20190710_160719a_1.png

Veteranbåttreff:  DS "Kysten, MS "Rogaland" og Hardangerjakt "Bertine"

Tønsberg Maritime Kulturforum fant ut tidligere i år at i sommer er det på tide å invitere til en presentasjon av Tønsbergs omfattende maritime historie ved å vise fram hele bredden av båter og skip vi har fra ulike tidsperioder her i Tønsberg. Målet med dette er å bygge opp et bryggelangs besøksmål med maritim kultur som tema.
Dette ville også et veteranskip fra Stavanger være med på og i to dager lå MS «Rogaland» fra 1929 fortøyd langsetter Brygga sammen med DS «Kysten» fra 1909 og Hardangerjakt «Berntine» fra 1890 - verdens eldste seilende ishavsskute.
Sjøfartsmuseet var åpent hver dag, «Kysten» hadde dagsturer onsdag, torsdag og lørdag, på Vikingodden og Brygga ble de arrangert spesielle aktiviteter og roing med «Saga Oseberg» onsdag, torsdag og fredag. Tirsdag og onsdag var det fredete veteranskipet MS «Rogaland» på besøk. Lørdag kl. 1200 dro Saga Oseberg» og «Saga Farmann» på tokt til Telemarkskanalen sammen med vikingskipene «Gaia» og «Åsa» for her å markere sammenslåingen av Telemark og Vestfold. «Kysten» dro på tokt i skjærgården, mens Bacalaofestivalen hadde vært i gang siden kl. 1100. På andre siden av kanalen kunne man besøke Tønsberg Kystkulltursenter.
Tønsberg Maritime Kulturforum er et interessefelleskap for Tønsberg Sjømannsforening, Tønsberg Kystkultursenter v/Loggen Kystlag, Stiftelsen «Berntine, Stiftelsen Oseberg vikingarv, DS «Kysten og Tønsberg Havnevesen. Deres mål er å bidra til å utvikle Tønsberg-området til et nasjonalt maritimt kultursentrum.


Tre av Tønsbergs egne veteranbåter: "Saga Farmann", replica av Klåstadskipet hvor originalen står på Slottsfjellsmuseet, "Kysten" og "Berntine" - verden eldste seilende ishavsskute.


   

Kysten" på tur ut i Nasjonalparken.


   

Vikingodden. Til høyre overrekker fylkesordfører Rune Hogsnes gave i forbindelse med tokt til Telemarkskanalen


   

"Saga Oseberg" og "Saga Farmann" legger ut på tokt til Telemarkskanalen.


   

Tønsberg Kystkultursenter. Snart får de reperbanemuseum i autentiske lokaler.


   

Jan Teigen er førnøyd. Når Jan Petter Bergan og Frode Sundsdal prater sammen, bærer det bud om neste store arrangement i havna: Verdensmesterskapet i Formel 2 racebåter.


De maritme kulturdager ble avsluttet på lørdag med Sjømannsforeningens storslåtte bacalaofest.




Publisert i kategorien: Nyheter





[hjem] [1] 2 3 4 5 6 7 ... 26 [neste]1-5 av 126